Tuesday 12 May 2015

Definisi Nilai Kerja

Nilai merupakan satu petunjuk ke arah kesejahteraan setiap individu. Nilai dan kerja mempunyai hubungan yang rapat dan erat. Nilai yang positif dapat mempengaruhi sikap dan pandangan individu terhadap sesuatu tindakan. Nilai kerja juga merujuk pada sikap individu terhadap kerja dan berkaitan dengan makna yang diberikan oleh individu terhadap kerja.

Tidak ada nilai kerja yang lebih baik selain daripada yang diasaskan pada kebersihan jiwa, akhlak mulia dan memperjuangkan kebaikan serta kemakmuran. Keyakinan yang murni tidak akan wujud selagi manusia tidak bersih hatinya dan meletakkan kebendaan lebih tinggi kedudukannya daripada nilai kerohanian atau agama. Keyakinan seperti itulah yang patut ada dalam jiwa setiap guru iaitu keyakinan untuk membentuk manusia yang amanah, bertanggungjawab dan ikhlas bukan sahaja untuk dirinya malah untuk masyarakat, negara dan manusia sejagat.


Nilai kerja merupakan satu gagasan psikologi yang berkait dengan persepsi, sikap dan falsafah seseorang terhadap pekerjaannya. Ia berkaitan dengan makna yang diberikan oleh individu mengenai kerjanya.

No comments:

Post a Comment